Tuesday, May 03, 2005

KERAJAAN PERLU TAPIS BUDAYA BARAT DI TV

Dewan Negara, Selasa 3 Mei 2005
Dato’ Omar bin Faudzar: Terima kasih, Yang Berhormat. Apa yang diperkatakan tadi oleh rakan saya iaitu tentang budaya di mana kita tahu ibu bapa kita dahulu memang kita menghormati mereka.

Sebab apa? Sebab pada ketika itu kita masih lagi tidak terikut dengan budaya Barat. Apabila sampai ke tahap kita, sudah menjadi seorang bapa ataupun sebagai seorang ibu, anak-anak kita sudah mula terikut-ikut dengan budaya Barat.

Punca kita terikut-ikut dengan budaya Barat adalah daripada diri kita sendiri. Kalau kita tengok dalam kaca TV sekarang budaya-budaya yang ditunjukkan dalam Astro, budaya-budaya yang ditunjuk di dalam TV3 dan sebagainya adalah satu budaya yang tidak elok.

Jadi, ini yang patut kita bentuk dahulu barulah di bawah itu kita boleh tukarkan. Kalau di bawah itu kita hendak tukar tetapi di atas kita masih lagi membuka ruang kepada anak-anak kita untuk melihat mungkin kita tidak dapat. Apa pandangan Yang Berhormat?

Dato’ Hamzah bin Zainuddin: Terima kasih, Yang Berhormat Dato’ Omar.
Yang Berhormat Dato’ Omar ini bapa saudaranya Menteri Penerangan, yang jaga TV. Balik kampung, cuti, kenduri kendera beritahulah kepada bapa Menteri itu. [Ketawa] Cakap di dalam Dewan ini sahaja, satu bab. Saya bersetuju. Yang menjadi masalah kita pada hari ini kerana budaya luar, budaya negatif daripada negara luar telah dengan senangnya masuk meresap dalam negara kita.

Jadi, hari ini sudah menjadi satu masalah yang kritikal, sebab itu saya hendak mencadangkan supaya insan yang berilmu dan berakhlak mulia ini akan menjadi tanggungjawab kerajaan dan keseluruhan rakyat yang ada hari ini untuk menentukan generasi yang akan datang adalah benar-benar merupakan generasi yang berilmu dan berakhlak mulia.

Bila kita bercakap dari segi ilmu ini kita kena tengok semua jenis ilmu. Tidak kira apa jenis pengetahuan sekali pun untuk kehidupan yang lebih baik tidak kiralah sains, sains teknologi, sejarah atau agama dan yang paling penting jangan kita lupa tentang ilmu untuk tujuan sosial dan masyarakat. Inilah yang kita sedang diperbincangkan pada hari ini. Ilmu, sosial dan masyarakat. Tiba-tiba semalam tengah duduk-duduk, cuti, kita baca news paper, keluar pula Yang Berhormat ....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home